ZESPÓŁ SZKÓŁ INŻYNIERII ŚRODOWISKA UZYSKAŁ CERTYFIKAT JAKOŚCI „SZKOŁA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI”
Program Certyfikat Jakości „Szkoła Przedsiębiorczości” to nowe spojrzenie na dotychczas realizowane programy edukacyjne i przedsięwzięcia z zakresu szeroko rozumianej przedsiębiorczości.
Program ma na celu:
- Promocję edukacji ekonomicznej uczniów jako istotnego wskaźnika jakości pracy szkoły.
- Promocję edukacji ekonomicznej uczniów jako istotnego wskaźnika jakości pracy szkoły.
- Promocję programów i przedsięwzięć z edukacji ekonomicznej i z zakresu przedsiębiorczości oferowanych szkołom przez różne instytucje i organizacje.
- Kształtowanie kultury przedsiębiorczości w szkołach.
W tym przypadku szkoła rozumiana jest jako cała społeczność szkolna – zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Projekt ma jednak znacznie szerszy zasięg, bowiem zakłada włączenie w działania rodziców uczniów oraz szeroko pojętego środowiska lokalnego, zwłaszcza biznesowego.
Korzyści z udziału w programie Certyfikat Jakości „Szkoła Przedsiębiorczości”:
- Certyfikat Jakości przyznawany na 3 lata.
- Przynależność do grona szkół, które lepiej niż inne dbają o swoich uczniów, przygotowując ich do funkcjonowania w rzeczywistości.
- Nagrody dla najaktywniejszych szkół. Udział w uroczystej Gali wręczenia Certyfikatów Jakości „Szkoła Przedsiębiorczości”.
- Możliwość promocji szkoły i społeczności lokalnej w mediach lokalnych i ogólnopolskich.
Realizacja:
"Szkoła przedsiębiorczości” jest znakiem jakości w dziedzinie szeroko rozumianej przedsiębiorczości przyznawanym szkołom gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym.
O Certyfikat Jakości „Szkoła Przedsiębiorczości” mogą ubiegać się szkoły, które:
- kształtują wśród uczniów postawy przedsiębiorcze,
- dbają o jakość nauczania i wychowania w obszarze szeroko rozumianej edukacji ekonomicznej i finansowej,
- współpracują z gospodarczo - społecznym otoczeniem szkoły,
- inicjują działania z zakresu przedsiębiorczości wspierające środowisko lokalne,
- przygotowują do rynku pracy.
Certyfikat Jakości „Szkoła Przedsiębiorczości” zaświadcza, że dana szkoła pełni rolę lokalnego centrum edukacyjnego z dziedziny przedsiębiorczości dla młodych ludzi.
Certyfikat przyznawany jest na 3 lata, z możliwością jego przedłużenia, pod warunkiem przystąpienia do kolejnego cyklu certyfikowania.
Procedura jego przyznawania jest dwustopniowa i obejmuje etap Nominacji i Certyfikacji, w których szkoły realizują działania z zakresu czterech obszarów:
„ Przygotowujemy do aktywności na rynku pracy”
Szkoła:
- stwarza odpowiednie warunki do kształtowania u uczniów aktywnej postawy na rynku pracy
- realizuje program dydaktyczno-wychowawczy uwzględniający przygotowanie ucznia do planowania ścieżki edukacyjnej i budowania kariery zawodowej
- przygotowuje ucznia do korzystania z pozaszkolnych źródeł informacji dotyczących rynku pracy, a także potrafi pozyskać sojuszników wspierających te działania
- umożliwia zewnętrzne doskonalenie nauczycieli oraz wewnątrzszkolne doskonalenie w zakresie edukacji dla rynku pracy
- tworzone są odpowiednie warunki i baza do prowadzenia edukacji w zakresie rynku pracy
- zapewnia uczniom możliwość udziału w pozaszkolnych formach edukacji dla rynku pracy
„ Uczymy świadomego gospodarowania finansami”
Szkoła:
- stwarza odpowiednie warunki do przygotowania uczniów do świadomego zarządzania finansami
- osiąga sukcesy, których miarą jest poziom i ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodny z ich indywidualnymi możliwościami i potrzebami oraz bada osiągnięcia edukacyjne uczniów i wykorzystuje wyniki do podnoszenia efektywności kształcenia
- tworzy środowisko wspierające proces uczenia się w zakresie edukacji finansowej
- upowszechnia swoje osiągnięcia w zakresie gospodarowania finansami poprzez działania służące edukacji finansowej lokalnej społeczności
„ Jesteśmy otwarci na współpracę z innymi”
Szkoła:
- rozwija współpracę z lokalnymi partnerami
- dba o rozwój wiedzy i umiejętności uczniów współpracując ze środowiskiem
- stwarza uczniom warunki do różnorodnych działań, przedsięwzięć i projektów, w których wykorzystują oni zdobytą wiedzę i kształtują umiejętności oraz dba o to, aby działania uczniów były wspierane przez osoby kompetentne w danej dziedzinie, które dzielić się będą swoim doświadczeniem i doradzać podczas rozwiązywania pojawiających się trudności i problemów
- dba o rozwój wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie współpracy ze środowiskiem
- organizuje przedsięwzięcia uwłaczające do działania środowisko pozaszkolne
- pozyskuje dotacje i granty na realizację przedsięwzięć uczniowskich (ekonomicznych, ekologicznych, kulturalnych, prozdrowotnych, itp.)
- dba o kształtowanie pozytywnego wizerunku, popularyzuje swoje działania i informuje lokalną społeczność o swoich osiągnięciach.
„ Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za edukację ekonomiczną”
Szkoła:
- zapewnia ekonomiczny wymiar kształcenia
- wprowadza do szkolnego zestawu programów nauczania programy stanowiące uzupełnienie i rozszerzenie treści przedmiotu podstawy przedsiębiorczości. Jakość tych programów zapewnia rozwój osiągnięć edukacyjnych uczniów i motywuje ich do osiągania sukcesów
- osiąga sukcesy, których miarą jest poziom i ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodny z ich indywidualnymi możliwościami i potrzebami. Szkoła podnosi efektywność nauczania poprzez udział uczniów w konkursach i projektach o tematyce ekonomicznej
- zaspokaja potrzeby edukacyjne oraz zapewnia rozwój osobowy uczniów w zakresie praktycznego wykorzystania wiedzy ekonomicznej
- rozpoznaje potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego, dzięki czemu nauczyciele zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej. W planach doskonalenia nauczycieli uwzględniane są treści związane z edukacją ekonomiczną
- zapewnia warunki do realizacji zadań w zakresie edukacji ekonomicznej, stwarza możliwość osiągania wysokiej jakości pracy.